1.2.07

:: Mudos ::

«Hermanu míu, sabéis que cada provincia d’Italia tien el so propiu dialectu y que nun se fala en Venecia o en Bérgamo como en Florencia. L’Academia la Crusca afitó la llingua; el so diccionariu ye una regla de la que nun hai qu’apartase y la Gramática de Buonmattei ye una guía infalible qu’hai que seguir; pero ¿creéis que’l cónsul l’Aca­demia, y en so llugar Buonmattei, fueran quién en concien­cia pa facer cortar la llingua a tolos venecianos y a tolos ber­gamascos qu’aneciaren en falar la so xíriga?»

Voltaire. Tratáu sobre la tolerancia. Capítulu XXII. De la tolerancia universal.

Hai yá abondos años que me persigue una escena sangrina, non por grotesca, menos espantible: cientos de falantes d’asturianu, anónimos, de toa edá y condición, dimpuestos a cada pocos metros nel cantu les aceres de la cai Uría d’Uviéu, vistíos con túniques blanques, descalzos, cargaos de cadenes en manos y pies, chiscaos de sangre, cola vista baxa como queriendo ocultar el rostru, y aguantando per una bandexa plata na que rescampla la so propia llingua tarazada. Mentantu, la vida pasa al so llau, traxinando, como si tal cosa. Nadie nun mira pa ellos. Ye una escena recurrente, que s’alluga na mio imaxinación cada vuelta con más fuerza, como una performance brutal y seique de poco valir de puro evidente.

La llingua, que ye la mio patria y la de otros munchos como yo, tamién ye, al empar, la sé la identidá de la cultura d’un pueblu, l’últimu castru au s’alluga lo propio.

Lo que nun se-yos pue negar a los que dende’l Gobiernu asturianu trabayen ensin fuelgu p’acabar una y bones colos últimos restos de la nuesa identidá coleutiva, ye’l so neciu enfotu n’acabar con nós al traviés de l’aniquilación de la nuesa llingua.

Énte la evidencia d’una identidá cultural qu’aportó viva fasta nós al traviés de los sieglos, prúye-yos cegar la fonte mesma que-y da la vida: la llingua. Y necesitaos como tan d’acelerar al másimu l’artificiosu procesu de sustitución cultural qu’ellos mesmos impulsen y alienden con tolos medios al so alcance (l’últimu, esa televisión pública que fai continua xerigonza y escarniu de tolo que a los sos programadores y profesionales-yos abulta que fiede a asturiano), yá nun-yos val con dexar pasar el tiempu mentantu acuden a la práutica del desprestixu sistemáticu: falar asturianu ye falar mal; l’asturianu nun esiste; mirar de vivir n’asturianu impide acceder a los recursos qu’ufre la sociedá y lleva a la autoesclusión social y a la marxinalidá; l’asturianu ta venceyáu a la vieya cultura rural que muerre (Asturies) y nun casa cola moderna cultura urbana y cosmopolita que tamos xenerando (Ciudá Astur)... La urxencia llévalos a mirar de matar la natural tresmisión xeneracional d’una llingua y una cultura –colos valores arreyaos a ella-, que-yos estorben y que califiquen d’improductives y ensin valir dalu, afogándoles nel más escuru los desprecios, bien cargáu d’odiu sangrín.

Nenguna les sos actuaciones ye inocente. La calculada maldá qu’añera na so intención etnocida relluma en toes y caúna d’eses actuaciones: la penúltima y más grave, el so yá famosu Decretu de puntu final, col que d’un plumazu pretenden acabar con casi un cuartu de sieglu d’una precaria y bien ruina presencia del asturianu na educación primaria. Otra vuelta de tuerca más, dafecho illegal y antixurídica. Pero eso nun-yos importa res, siempre va haber posibilidá de forzar otra vuelta de tuerca y total, la impunidá ta de la so parte: rectifícase y tira, que d’esta llibraste, too de buen rollito, eso sí; la sorrisa que nunca nun falte, ¿eh?. Una actitú, como se ve, mui bien aquello, muncho bien progresista.

Si, al cabu, faenlo por nós, pol nuesu bien... ye que nun sabemos, hom. Mesmo que’l xeneral romanu aquel, qu’enfrentáu a los bárbaros, mandó cortá-yos la llingua a toles muyeres, segando d’estamiente la tresmisión de la herencia cultural del pueblu, allugada na llingua propia, que la madre enseñaba al fíu. Pueblu mudu, o de llingua dominada, pueblu vencíu.

Somos bien conscientes de cuála ye la realidá que condiciona l’etnocidiu programáu al que los asturianos tamos siendo sometíos dende va décades, xestionáu bien curiosino pola triste y fanática tecnocracia (nacional)socialista nesti qu’entá sigue siendo’l mio país, mal que-yos pese a estos malditos. Y el país tamién, a lo menos, d’unes cuantes decenes de miles de conciudadanos más.

Los fanáticos ya intolerantes etnocides otra vuelta más xugando con nós y cola educación de los nuestros fíos. Neto que’l gatu xuega col ratu. Negándo-y el futuru a esta tierra. Imponiéndomos la so ridícula y artificiosa realidá de gafapasta de colores, mui moderna, mui urbana, mui tal. Mui de stand de feria de turismu, mui de cartón-piedra, muncho bien postiza. Ye lo que se lleva: la marca, l’envoltoriu, el fumu. La nada.

Próspero Morán dicía apocayá nesti artículu que, llegaos a esti puntu final de rescamplante evidencia, nun queda otro que ponese al llabor de facer barricaes intelectuales y de les otres... seique tien razón. Esto ye lo que mos queda. Esto ye a lo que mos obliguen los intolerantes fanáticos que mos gobiernen. Esta ye la única salida que mos dexen pa mirar de sobrevivir. Yá nun valen medianeces, nin enfotase en supuestes y falses bones intenciones. La decisión de ponese nesta batalla bien del llau de les víctimes o bien de los etnocides que mos masacren, queda en manos y na conciencia de caún. Como clamaba Voltaire nel post scriptum de la obra citada: «Asina, cuando la naturaleza dexa sentir per un llau la so voz dulce y bonaz, el fanatismu, esi enemigu la naturaleza, pon el gritu en cielu; y cuando la paz preséntase a los homes, la intolerancia esparexa les sos armes. ¡Oh vos, árbitru les naciones, que disteis la paz a Europa, decidii ente l’espí­ritu pacíficu y l’espíritu homicida!».
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